Critical Force – intohimosta työhön

Intohimo työhön ja sopivuus tiimiin yhdessä takaavat parempia tuloksia kuin pelkkä taito.

Unelmien työpaikkoja on monenlaisia, ja pelinkehittäjille Critical Force vaikuttaa olevan yksi niistä. Unelmien työpaikoista puhutaan paljon ja niistä voi myös lukea, mutta on aina eri asia käydä oman paikkakunnan kasvuyrityksessä paikan päällä näkemässä ja kokemassa itse.

Critical Force kehittää moninpelattavia online-pelejä mobiililaitteille. Tunnetuin ja menestynein peli on tällä hetkellä Critical Ops. Idealtaan Critical Ops muistuttaa Valven kehittämää Counter Strikea. Tämän kirjoitushetkellä pelillä on 27 miljoonaa latausta, 8 miljoonaa aktiivista pelitiliä ja päivittäiset pelaajamäärät liikkuvat 800 000 pelaajassa. Erityistä Critical Ops -pelin menestyksessä on se, että peli itsessään on ilmainen pelata. Pelin sisällä pystyy kuitenkin tekemään ostoksia hankkimalle siihen kosmeettista lisäsisältöä eli raha tulee ns. mikromaksuista. Pay-to-win periaate on kuitenkin tiukasti pannassa ja eikä ostamalla voi helpottaa voittamista vaan se tulee puhtaasti osaamisen kautta.

Nousukiitoon auttamassa on ollut myös eteläkorealainen NHN Entertainment, joka sijoitti Critical Forceen runsaat 4 miljoonaa euroa. Sijoitus on vaatinut muun muassa sivukonttorin perustamisen Etelä-Korean Souliin. Yhtiö ryhtyy myös jakamaan kajaanilaisfirman peliä Aasiassa. Sitä ennen peli vaatii hiomista ja muokkaamista enemmän aasialaiseen makuun.

Firman kova kasvuvauhti näkyy myös toimistolla, sillä samaan kerrokseen remontoidaan parasta aikaa lisää tilaa koko ajan kasvavalle henkilöstömäärälle. Työntekijämäärä on kasvanut lyhyessä ajassa jo yli 50 henkilöön. Kovasta kasvuvauhdista johtuen talossa mitataankin työuran pituutta kuukausissa, jopa viikoissa vuosien sijaan. Paikallinen osaaminen Kajaanin Ammattikorkeakoulusta, josta valmistuu pelialan huippuosaajia, on ainakin tällä erää katsottu läpi. Kotimaan sopivien osaajien puuttuessa tekijöitä haetaan myös ulkomailta. Yllättäen ulkomailta tulijalle Kajaani voi olla myös varsin kiinnostava asuinpaikka. Täällä on hyvät mahdollisuudet nauttia puhtaasta ilmasta ja luonnosta. Kajaani on myös turvallinen paikka perheen perustamista ja lasten kasvattamista ajatellen verraten esim. hektiseen Helsinkiin.

Critical Forcen työntekijöitä yhdistää selkeästi Intohimo pelinkehitystyöhön Isolla I:llä. Tekemisen intohimosta puhuttaessa paljastuu myös yhdellä pääsuunnittelijalla olevan yli 700 tuntia ylitöitä, mistä hän on kuulemma salaa ylpeä. Henkilöstöpäällikkö Leili Mård käykin välillä muistuttelemassa työntekijöitä, että ”Muistahan lähteä jo välillä kotiin”. Tauottamisen tueksi toimistolle hankittiin hierontatuoli, jotta työntekijät saataisiin välillä edes sen voimin pitämään pieni mielekäs breikki. Moni kuitenkin tekee töitä myöhään illalla ja hyvän työyhteisön vuoksi saattaa nähdä työkavereita myös vapaa-ajallaan.

Teknisestä puolesta puhuttaessa kehitystyötä tehdään ketterän kehityksen periaatteilla mikä mahdollistaa sen, että hyvät ideat voi jalostua suoraan käytäntöön helpommin. Yrityksen hierarkian flat-rakenne myös edesauttaa tätä ja henkilöstöpäällikkö vakuuttaa, että toimitusjohtajan kanssa pääsee helposti jutulle tai lounaalle.

Onko töihin panostamisessa ja pitkissä päivissä sitten huonoja puolia? Käytettävissä olevan ajan rajallisuus tulee toki vastaan myös tässä ammatissa eikä sivuharrastuksille saata yksinkertaisesti vain jäädä aikaa.

Esittelyn mennessä loppua kohden tulee myös puhetta arvoista, jotka on päätetty henkilöstön kanssa yhdessä:

– Läpinäkyvyys

– Autonomia

– Rehellisyys

– Tasa-arvoisuus

– Laatu

– Motivaatio

Nämä istuvat hyvin yhteen sen tunnelman ja fiiliksen kanssa mikä välittyy esittelyn aikana. Yritysesittelyn päätteeksi jään pohtimaan edustaako pelialan yritykset yleisesti sitä, mikä vetoaa milleniaani-sukupolveen parhaiten, eli merkityksellinen työ ja sen sovittaminen paremmin osaksi omaa elämää, hyvä työyhteisö sekä vapaus tehdä töitä haluamassaan rytmissä.

Kiitos Critical Force mahdollisuudesta käydä tutustumassa yritykseenne!

Nuorkauppakamarilainen

Anssi Mustonen

jaa artikkeli

Edellisiä artikkeleita

Yritysvierailu Hotel Kajanukseen

Kävimme 28. maaliskuuta Hotelli Kajanuksessa tutustumassa uuden hotellijohtajan, Ollis Leppäsen tarinaan hotellista itsestään ja sen vaiheista. Saapuessamme aulaan Ollis ottikin meidät hymyillen

Lue lisää >